torsdag 25 augusti 2011

Packet loss med Comhem

I dag har jag efter många supportsamtal fått hit en tekniker från Comhem. Har haft problem med packet loss på min 100/10-tjänst samt dålig TV-bild på vissa kanaler i analogutbudet.

Vägguttaget för bredband/TV byttes mot en nyare modell med galvanisk avskiljare. Rent visuellt står uttaget ut mer och kontakterna är vinklade mot golvet istället för att stå rakt ut som på de äldre uttagen.

Efter att uttaget var bytt användes ett mätinstrument som visade att brusnivåerna hade sjunkit. I modemets konfigurationssida kunde man också se bättre signalvärden. Hastigheten med bredbandskollen förblev däremot oförändrad. Huruvida problemet med packet loss är helt löst av uttagsbytet vet jag inte säkert, problemet är intermittent, men nu 8 timmar senare har jag fortfarande inte lyckas mäta upp några tappade paket.

TV-bilden blev också något bättre, men är fortfarande inte bra. Tills vidare var teknikern snäll nog att kontaktera om min kabel bättre och gav mig rådet att gå till en parabolbutik och köpa välskärmad koaxkabel gjord för parabol men att be om att få den kontakterad som antennkabel. Då bilden blivit bättre när jag tidigare bytt till en kortare kabel kan detta mycket väl vara lösningen.

En annan bonus med det nya uttaget är att jag inte längre behöver dra ur antennkabeln för att slippa 50Hz-brus i stereon (TVn är kopplad till stereon). Själv hade jag utgått jag från att det störningen berodde på att min TV jordade sig via kabel-TV-uttaget och detta gav upphov till brus, men teknikern påpekade att det lika gärna kunde komma in brus via antennuttaget från grannarna. Egentligen inte särskilt underligt, men man utgår gärna från att problem är självförvållade innan man börjar skylla på andra.

Comhem skriver själva att galvanisk avskiljning minskar brandrisk på jordade tv-apparater och minskar störningar. Vad jag funderar över är varför deras koaxkabel som följer med modemen inte har galvanisk avskiljare.

Uppdatering:
Vad gäller TV-bilden har jag prövat med två olika TV-apparater och även med olika antennsladdar, bilden är fortfarande dålig på vissa kanaler, så problemet måste ligga hos Comhem.

Comhem har tagit bort sin FAQ kring galvaniska uttag, men jag låter länken ligga kvar som en referens.

3 kommentarer:

  1. Hade också problem med taskig TV-bild på det analoga, trots galvaniskt uttag utbytt av Comhem, men löste det genom att jag köpte en antennförstärkare (dosa man pluggar in antennkabeln i för 1-2 apparater).
    Gick då från taskig till mycket bra bild. Främst var det mycket brus på kanal 8 och kanal 9.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    I mitt fall är det också kanal 8 och 9 som har mest problem. Antar att det inte är ett sammanträffande.

    Använder du även digitalutbudet? Vad jag hört ska analoga antennförstärkare kunna ställa till problem med mottagningen av det digitala utbudet.

    SvaraRadera
  3. hej köpte ny tv o ny antennkabel störnaingar o dålig bild vissa kanaler comhem kom satte in ny dosa o sa jag skulle byta kabel kan vara kass även om den var ny var o köpte ny men inte då åkte o bytte. ringde comhem pratade med en tekniker han bad mej kolla signalen till min samsung box man går in genom att trycka i =info 3 gånger då kommer värdena upp 8 av 15 hade 0 i signal knappade igenom alla kanaler hämtade en gammal kabel tjock koppar knappade igenom alla kanaler igen vilken kanonbild jag fick signalvärden fick jag med så jag köpte 3 ny kablar som var skit finns ingen koppar i dom nya så min gamla får hänga med guld värd mvh Ann

    SvaraRadera