onsdag 24 augusti 2011

Problem med Battlefield Bad Company 2

Har under senaste dagarna bråkat med Battlefield Bad Company 2.
Efter att jag ominstallerade om det på min extradator, slutade det att fungera på min primära.

Jag började med att utgå från att det var DRM-relaterat, det gick ju att logga in men inte att ansluta till servrar. När jag försökte ansluta till en server dog dessutom anslutningen för min extradator om den var inne i ett spel.

Nu efter många timmars felsökande lyckades jag lista ut vad problemet berodde på. Min huvuddator delar ut internet vidare till min extradator. När extradatorn gjorde ominstallationen av Battlefield Bad Company 2 la den även till nya regler för internetutdelningen på min primära dator. Det är troligtvis det som menas med "Allow other network users to control or disable the shared internet connection". Den tillagda regeln kallas för EA tunnel och när jag tog bort den började spelet genast att fungera, på båda datorerna.

Efter många vändor med EA-supporten, när jag trodde det var DRM har jag lärt mig följande.
Om EA säger att de har serverproblem, har de inte serverproblem.
Om EA säger att de inte lägger in spel äldre än 2009 på Origin, så kan de visst lägga in så gamla spel där.
Om EA säger att det inte finns en fristående patch till Battlefield Bad Company 2, då finns det en patch. Den går för övrigt att komma åt här: torrent

Jag har även lärt mig att man inte kan lita på EA-servrarna för patchning, de skickar gärna ner korrupt data.
Man kan inte heller installera punkbuster i efterhand, då blir det ominstallation av hela spelet.
Om man har en vanlig installation och där efter installerar en steamversion också, kommer den vanliga versionen gå sönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar