lördag 20 augusti 2011

Snabbare transcoding med Quick Sync

Transcoding innebär att koda om från ett format till ett annat. Ett av de vanligaste användningsområdena är att koda om videofiler till bärbara enheter. Traditionellt har transcoding varit mycket långsamt och resurskrävande.

Sedan grafikkort började användas som GPGPU för att utföra andra beräkningar än grafik har transcoding kunnat utföras av GPU:n istället för CPU:n. Sett till prestanda per krona ger grafikkort kring 1500kr något mer prestanda än processorer för samma pris, o andra sidan till en något högre energiförbrukning.

Nu har Intel dock lyckats väldigt bra med en teknik de kallar för Quick Sync. Bildkvalitén blir jämförbar mot transcoding utfört på processorn samtidigt som den är mellan 1.5-2 gånger snabbare än grafikkortsbaserade lösningar och 2-3 gånger snabbare än att köra det rakt på processorn.

Låter det för bra för att vara sant? Ja, nästan, men det finns tyvärr en stor hake. Till att börja med krävs det en av de nyare Core i-processorna av Sandy Bridge-arkitekturen, dessutom går Quick Sync endast att köra när det integrerade grafikkortet används. Är ett annat grafikkort inkopplat fungerar det inte alls. I en laptop där det går att växla mellan grafikkort kan detta gå att tolerera men ett stationärt system blir tvunget att köra på endast den integrerade lösningen.

Anandtech har som vanligt testat utförligt både hastighet och kvalité på Quick Sync. Mer finns att läsa där: Anandtech

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar