lördag 15 juni 2013

Autostart av network-manager i Xubuntu

Jag hade mycket problem med att tjänsten network-manager inte autostartade i Xubuntu. Det första jag prövade var att återställa tjänsten så den hamnade som ett uppstartsjobb.
sudo update-rc.d network-manager defaults

I mitt fall hjälpte dock inte detta, så jag bestämde mig för att kolla skriptet som styr över uppstartsjobbet för network-manager.

sudo nano /etc/init/network-manager


I filen hittade jag följande:
start on (local-filesystems
and started dbus
and static-network-up)
stop on stopping dbus


En snabb googling visade att static-network-up är en signal som kommer när jag fått ip-nummer. Men utan network-manager kan jag inte få ip-nummer till mitt wlan-kort, därför kommer network-manager aldrig att autostarta.

Jag tar därför bort static-network-up ur /etc/init/network-manager
start on (local-filesystems
and started dbus)
stop on stopping dbus


Efter en omstart vaknar network-manager precis som den ska, datorn ansluter till wlan och jag får ip!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar