torsdag 22 oktober 2015

SSH hänger sig med jumbo frames

När jag skulle ansluta till Amazon via SSH hängde sig bara min session. Körde jag verbose kunde man se följande:
debug1: sending SSH2_MSG_KEX_ECDH_INIT
debug1: expecting SSH2_MSG_KEX_ECDH_REPLY

Men inget mer hände. Efter ett par sökningar hittade jag denna tråden där MTU nämns:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/openssh/+bug/1254085

När jag såg MTU-diskussionen kom jag genast ihåg att jag slagit på jumbo frames, för ökad lokal nätverksprestanda i mitt gigabitnät. Att det skulle påverka utgående SSH-sessioner var inte något som hade slagit mig. Sagt och gjort så sänkte jag MTU-storleken och det gick genast att använda ssh igen.

Exempel på hur man ställer MTU till 1500:
sudo ip link set eth0 mtu 1500

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar