onsdag 16 september 2015

Dual screen X i virtualbox

Skulle sätta upp en enkel maskin i virtualbox, ubuntu server och blackbox som fönsterhanterare.
Men hur sätter man upp så det fungerar med flera skärmar och varför kan jag inte sätta upplösningen?

Jag började med att försöka sätta upplösningen med verktyget xrandr, tyvärr saknades 1920x1200.
Det löste sig så fort jag installerade virtualbox guest addons:
sudo apt-get install virtualbox-guest-X11
Efter detta var det inga problem att ställa rätt upplösning med xrandr.

Nästa steg var att få två skärmar att fungera. Jag la till en skärm i virtualbox, men varje gång jag tryckte på enable så hände ingenting. I xrandr kunde jag se att två skärmar var anslutna, men det var som att skärmen vore inaktiverad.

Efter googlande kom jag över verktyget arandr, som är gjort för att konfigurera flera skärmar.
sudo apt-get install arandr

Snabbt och lätt kunde jag aktivera min sekundära skärm och allt drog igång.

Källa: http://christian.amsuess.com/tools/arandr/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar