lördag 1 november 2014

Dimma display vid inaktivitet i osx

Så jag sitter på en konferens, jag vill att min skärm ska dimmas ner, men inte stängas av.
I strömsparinställningarna för osx 10.10 kan jag välja att skärmen ska stängas av efter x minuter av inaktivitet, jag kan också välja att skärmen ska dimmas ner när jag kör på batteri.

Inget av detta är vad jag vill ha, jag vill ha en ljusstyrka när jag är aktiv och ett snabbt skifte till en svag, inte avstängd, ljusstyrka när jag är inaktiv. Hur ska jag annars se viktiga meddelanden utan att konstant pilla på datorn?

Lösningen är att installera två paket med brew.

1. Installera brew:
ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"
(eller surfa till http://brew.sh och följ senaste installationsinstruktionerna.)

2. Installera screenbrightness
brew install screenbrightness

3. Installer sleepwatch
brew install sleepwatch

Sleepwatch kan triggas på massa olika events som sleep, standby, resume, idle och så vidare.

Jag valde att köra följande:
/usr/local/Cellar/sleepwatcher/2.2/sbin/sleepwatcher -t 100 -i 'screenbrightness 0.1' -R 'screenbrightness 0.5'

-t 100, timeout 10 sekunder
-i, kommandot som körs efter timeout av inaktivitet uppnås.
screenbrightness 0.1, lägsta möjliga ljusstyrka
-R, kommandot som körs när aktivitet sker
screenbrightness 0.5, halv ljusstyrka

Enda nackdelen med detta skript är att det nollställer din aktiva ljusstyrka, men detta skulle kunna lösas genom komplicera det något och låta idle-kommandot spara nuvarande ljusstyrka i en variabel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar