tisdag 15 november 2011

CG3100 i bridge mode

I mitt föregående inlägg testade att CG3100 i NAT-läge och mätte antal anslutningar samt responstid. Jag har nu även testat med bridge-läget samt använt ytterligare en maskin för att mäta responstiden mot modemet lokalt.

Mätresultaten visar att CG3100 orkar 150 anslutningar i bryggat läge. Lokalt stiger responstiden mot modemet från 1ms till 20-25ms och packet loss ligger på runt 10%. Låt mig upprepa det, 25ms och 10% packet loss lokalt.

För att tillhöra en tjänst som prissätts 400-500kr i månaden är det under all kritik att ha ett modem som inte hanterar fler anslutningar och ger packet loss och hög responstid innan du ens kommit ut mot internet.

2 kommentarer:

  1. Hej Adam.

    Håller med under all kritik men comhem verkar jobba hårt på att bibehålla sitt rykte om att vara omöjliga.
    Jag har ett 3100 Netgear modem/router och det har fungerat hyffsat till dess jag flyttade sen började problemen routern startar om intermetent och tappar all konfiguration dvs jag får logga på med admin/password för att sedan ladda tillbaka den backup konfiguration jag tidigare sparat ner sen tar det 2-3 minuter så fungerar det igen dessutom stänger den trådlösa funktionen ner sig reglebundet så man får trycka på den lilla knappen för wifi för att starta den igen. Comhem föreslår att man ska stänga av NAT och Wifi för att se om beteendet upphör och om det är fallet är man villig att ersätta mig för kostnaden av en router som jag ska koppla in och sätta 3100 Netgear i bridgingmode. Men som du påpekat redan varför ska man betala dyra pengar för något som inte håller måttet och även om det skulle göra det så verkar det helt bissart att man ska behöva extra utrustning för att få en tjänst att fungera.

    //Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om ditt modem är trasigt ska du kunna kräva ett nytt av supporten. Det är därför som de inte vill ersätta dig för någon ytterligare utrustning.

      Du får helt enkelt vara påstridig med supporten och förklara att du inte vill ha ett halvfungerande modem och behöver NAT.

      Radera