torsdag 5 januari 2012

Kopimistsamfundet erkänt som religion

Efter tredje ansökningsförsöket har nu kopimistsamfundet blivit erkänd som religion i Sverige. Vilken påverkan religionsfrihet har över lagar om fildelning låter jag vara osagt.

Enligt kopimistsamfundet själva har de cirka 3000 medlemmar i skrivande stund, men jag kan tänka mig att det kommer öka snabbt i och med exponering i media.

Personligen är jag glad att de blev statligt erkända till slut, eftersom det visar på ett system som fungerar. Ett system som inte bara tillåter gammal religion för att den är gammal.

Det är också en del skrivande i tidningarna om att religionsfriheten inte står över lagarna, men jag är tveksam på om det är helt sant. Vi har en del lagar som är formade efter religion och vi böjer många lagar efter religion för att förhindra hets mot folkgrupp eller tillåta utövande av religion i tid och otid.

Källor:
SvD DN 1 DN 2 IDG torrentfreak Slashdot Tech-ex NordicHardware Gizmodo HardOCP Kuriren HD ST BT Corren NT HP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar